Masz SUV-a? Musisz to wiedzieć, zanim kupisz opony na lato!

Wraz z nadejściem wiosny pora pomyśleć o zmianie opon z zimowych na letnie. Dotyczy to kierowców, mających w swoich autach ogumienie sezonowe, przystosowane do konkretnych warunków pogodowych. Czy właściciele coraz popularniejszych SUV-ów muszą zakupić specjalne opony? Co powinni wiedzieć na ich temat?

Większy samochód równa się większe opony letnie – czy aby na pewno?

Nie da się ukryć, że SUV-y, czyli auta sportowo-użytkowe, zdominowały rynek samochodowy, co doskonale widać także na polskich drogach. Można je dostrzec niemalże na każdym kroku, czy to na ulicach dużych miast, czy w mniejszych miasteczkach. Ich charakterystyczne nadwozie i gabaryty sprawiają, że nietrudno odróżnić je od innych pojazdów osobowych.

Czy ze względów konstrukcyjnych zostały one wyposażone w duże opony? Nie do końca. Pomimo różnej konstrukcji SUV-ów na rynku okazało się, że średnice R17 i R18 najlepiej pasują, choć dawnej były one zarezerwowane do samochodów luksusowych i sportowych. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że rozglądając się za nowym, sezonowym ogumieniem, sięgniesz właśnie po opony letnie 17 cali lub 18 cali, które wcale nie są największymi wariantami.

Czym różni się opona do SUV-a od zwykłej?

W wielu przypadkach opony letnie do SUV-a z napędem jednoosiowym nie różnią się znacząco od wersji przeznaczonych do innych typów aut. Korzystanie więc z tego samego ogumienia nie jest zabronione, ale warto pamiętać o zachowaniu odpowiedniego rozmiaru dla bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy.

Na rynek oponiarski coraz śmielej wkraczają przeprojektowane modele ze standardowych ofert producentów – o nieco innych parametrach, oznaczone charakterystycznym członem „SUV”. Przede wszystkim skupia się w nich uwagę na wyższych indeksach prędkości i nośności, co tłumaczone jest większymi obciążeniami oraz mocą silnika. Opony letnie do SUV-ów są także odpowiednio wzmacniane, o czym możemy dowiedzieć się z oznaczeń znajdujących się na ścianie bocznej. Należy szukać liter XL, oznaczających extra load.

Dlaczego opona do SUV-a to niekoniecznie opona terenowa?

Ze względu na sportowo-użytkowy charakter SUV-ów myślenie o nich w kontekście aut terenowych nie będzie do końca poprawne. One mają sprawdzać się głównie na drogach asfaltowych, o czym doskonale wiedzą producenci opon. Ci starają się odpowiadać na wymagania oraz potrzeby kierowców SUV-ów, którzy traktują te auta jako rodzinny środek transportu. Na pierwszym planie będą więc parametry takie jak: przyczepność na suchych i mokrych drogach, krótka droga hamowania, stabilne prowadzenie, niskie opory toczenia czy poziom generowanego hałasu.

Bieżniki opon letnich do SUV-ów zazwyczaj nie są przystosowane do off-roadowej jazdy. Zamiast agresywnej rzeźby z wyraźnie wystającymi klockami oraz dużymi blokami można zauważyć nieskomplikowany wzór – najczęściej kierunkowy lub asymetryczny, na który składają się gładkie i obszerne bloki, a także wyraźne rowki. Warianty letnie będą miały również sztywną konstrukcję, która dobrze sprawdza się w wysokich temperaturach. Uniemożliwia ona powstawaniu odkształceń i wpływa na dłuższą żywotność ogumienia.