nowe przepisy dla rowerzystów 2022

Miłośnicy jednośladów od początku roku gorączkowo sprawdzają nowe przepisy dla rowerzystów. 2022 rok nie oznacza wcale tak dużych zmian, jak się wielu osobom wydaje. Poznaj najistotniejsze modyfikacje i przypomnij sobie zasady poruszania się rowerem po drogach!

Najważniejsze regulacje i wytyczne pozostają praktycznie takie same. Nie ma mowy o „rewolucji” porównywalnej z 2011 rokiem, kiedy to rowerzyści zyskali prawo do wyprzedzania innych pojazdów z prawej strony. Nowe przepisy dla rowerzystów w 2022 roku dotyczą przede wszystkim zmienionego taryfikatora mandatów. Wykroczenia, które wcześniej kończyły się niewielką karą lub jedynie pouczeniem, teraz są traktowane znacznie bardziej surowo. Dlatego warto odświeżyć znajomość kluczowych przepisów. Przyda się też więcej troski o stan techniczny roweru przed wyjazdem na drogę.

Nowe przepisy dla rowerzystów? 2022 rok przyniósł podwyżki w taryfikatorze mandatów

Najbardziej odczują to ci, którzy nie widzą nic złego w jeździe po alkoholu. Jeśli kierujący jest w stanie po spożyciu (0,2–0,5 promila), to grozi mu kara w wysokości do 1000 zł. Rowerzysta nietrzeźwy (powyżej 0,5 promila) otrzyma już do 2500 zł mandatu! W obu przypadkach może dojść jeszcze grzywna sądowa – nawet 30 000 zł. Należy także lepiej przypilnować dzieci. Jeśli niepełnoletni będzie poruszać się po drodze bez uprawnień (czyli ważnej karty rowerowej), może otrzymać do 200 zł mandatu. Natomiast opiekunowie, jeśli ich podopieczny spowodował poważne zagrożenie, mogą zapłacić do 1500 zł grzywny.

Warto też przypilnować stanu technicznego. Jeśli np. lubisz przerabiać ramy rowerowe, nie zapomnij o zamontowaniu na nich wymaganego oświetlenia. Każdy rower musi być wyposażony w następujące elementy:

  • światło odblaskowe z tyłu;
  • światło pozycyjne z przodu;
  • podczas jazdy po zmroku, w warunkach zmniejszonej widoczności – stałe lub migające światło pozycyjne z tyłu;
  • minimum 1 w pełni sprawny hamulec;
  • dzwonek lub inny, dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.

Jazda na rowerze w 2022 r. Najważniejsze reguły starych i nowych przepisów

Rowerzysta ma obowiązek poruszać się po ścieżce rowerowej lub wyznaczonym pasie, jeśli ma taką możliwość. Jeśli nie, na drodze z ograniczeniem do 50 km/h powinien jechać po jezdni, a powyżej tego limitu – po chodniku. Ale tylko tam, gdzie ciąg dla pieszych ma przynajmniej 2 metry szerokości. Trzeba wtedy dostosować prędkość do osób, które poruszają się na własnych nogach. Prawo do jazdy chodnikiem dają także następujące okoliczności:

  • sprawowanie opieki nad dzieckiem do 10. roku życia;
  • trudne warunki, które zmniejszają bezpieczeństwo na jezdni – opady, silny wiatr, gołoledź, gęsta mgła etc.

Nadal nie ma prawnego zezwolenia, by wjechać rowerem na autostradę lub drogę ekspresową. Nie jest nowym przepisem obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym przez rowerzystów. Również w trakcie jazdy po wyznaczonej ścieżce rowerowej i pieszo-rowerowej. Oczywiście osoba, która idzie drogą dla rowerów pomimo wydzielonego ciągu dla pieszych, musi liczyć się z mandatem. Nie zmienia to faktu, że kierujący jednośladem musi zachować szczególną ostrożność.

Jeśli ktoś nie przestrzegał przepisów, to może odnieść wrażenie, że w 2022 r. weszły nowe zasady

Od 1 stycznia policjanci zauważalnie mniej pobłażają kierowcom i rowerzystom, a także pieszym. Skoro pouczenia w przypadku drobniejszych wykroczeń nie poskutkowały zmianą postawy uczestników ruchu drogowego, służby po prostu bardziej stanowczo egzekwują zasady, które obowiązują już od jakiegoś czasu. Dotyczy to m.in. zachowań w pobliżu przejścia dla pieszych. Rowerzyści powinni pamiętać o poniższych zakazach:

  • niedozwolone jest wyprzedzanie lub omijanie pojazdów bezpośrednio przed i na przejściu (chyba że polecenia pojazdom wydaje uprawniona osoba kierująca ruchem);
  • nie wolno przejeżdżać przez przejście. Jeśli nie ma pasa rowerowego, należy zsiąść z siodełka i przeprowadzić rower na drugą stronę jezdni.

Nowe przepisy dla rowerzystów od początku 2022 roku to przede wszystkim zmiany w taryfikatorze mandatów. Czy postępowanie ściśle zgodne z literą prawa poprawi bezpieczeństwo na polskich drogach? To okaże się najwcześniej przy rocznych podsumowaniach statystyk wypadków i zdarzeń drogowych.