Bariery drogowe – wykorzystanie na drodze

Bariera u12a, typ olsztyński jest czymś, z czym na pewno spotkał się każdy pieszy w Polsce. Do czego ona służy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak można wykorzystać bariery chodnikowe oraz przed czym chronią uczestników ruchu.

Bariery drogowe mają przede wszystkim chronić pieszych. To oni są najbardziej narażeni na wypadki i urazy w ruchu ulicznym, jednak ulegają im również osoby korzystające z rowerów czy elektrycznych hulajnóg. Takie środki ochronne, jak bariera u12a typ olszyński ograniczają niebezpieczne zdarzenia na chodniku. Jak ją rozpoznać? Przekonaj się, że warto ją zamontować przy ruchliwej drodze!

Czym dokładnie jest bariera chodnikowa?

Bariera chodnikowa to nic innego, jak metalowy element, który odgradza pieszych od drogi. Zwykle znajduje się na skraju chodnika i często jest w wyrazistym, rzucającym się w oczy kolorze. Dzięki temu dobrze ją widać nawet po ciemku. Bariera może mieć naprawdę różne kształty, ale zazwyczaj jest na tyle wysoka, aby zatrzymać lub przynajmniej spowolnić pędzący w stronę chodnika samochód osobowy. Ponadto w nocy sprawia, że kierowca widzi, gdzie zaczyna się chodnik, co ułatwia mu poruszanie się przy ograniczonej ilości światła. Bariera u12a jest jednym z podstawowych środków ochronnych w ruchu drogowym.

Jak wygląda bariera u12a?

Ten typ bariery to zazwyczaj dwa wbite w ziemię metalowe elementy, które połączone są prostokątem ze ściętymi rogami. Często można spotkać je w wersji białej w czerwone paski bądź w wyrazistym, żółtym kolorze. Są więc doskonale widoczne także po zmroku, gdy oświetlają je reflektory samochodów. Tak wyglądające bariery u12a spełniają normy bezpieczeństwa, dzięki czemu przechodzący obok nich piesi mogą czuć się znacznie bezpieczniej. Pamiętaj jednak, że jeśli masz taką możliwość, staraj się iść w jak największej odległości od nich, dzięki czemu bardziej zminimalizujesz ryzyko ewentualnego wypadku. 

Inny typ środków ochrony: bariera szczeblinkowa

Innym rodzajem środka ochrony jest bariera szczeblinkowa U-11a. Została ona stworzona przede wszystkim po to, aby chronić tych pieszych, którzy poruszają się na terenie wzniesionym na co najmniej 0,5 m. Stawia się je głównie na różnego rodzaju mostach. To jednak nie oznacza, że nadają się tylko do tego! Tak samo jak bariera u12a, mogą one chronić pieszych na zwyczajnych chodnikach na płaskim terenie. Od u12a różnią się się jednak budową. Przede wszystkim mają gęsto rozstawione szczeblinki (min. 14 cm), dzięki czemu nie przejdzie przez nie żaden dorosły człowiek. To sprawia, że dobrze chronią przed ewentualnym upadkiem. Zwykle wykonane są ze stali i mogą mieć różnorodne kolory, np. żółty lub niebieski. 

Wybieraj tylko bariery wysokiej jakości

Bariera u12a czy u-11a mają za zadanie chronić pieszych oraz rowerzystów przez długie lata. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać tylko te, które zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów. Przede wszystkim stawiaj na bariery z ocynkowanej stali, ponieważ metal nie będzie rdzewieć, mimo tego, że został wystawiony na działanie warunków atmosferycznych. Jeśli planujesz je zamontować na prywatnej posesji, dopilnuj także, aby zrobić to właściwie. Jeśli chcesz dodatkowo zwiększyć poziom bezpieczeństwa, wykorzystaj taśmy odblaskowe, którymi możesz okleić bariery. Jest to dobre rozwiązanie, zwłaszcza na wąskich drogach oraz zakrętach.

Bariera chodnikowa – gdzie warto ją umieścić?

Bariera chodnikowa może stać w każdym miejscu, jednak jej montaż to dodatkowy wydatek. Nie każdą gminę stać na to, aby umieszczać je w dużych ilościach. Z tego powodu warto przede wszystkim zwrócić uwagę na miejsca najbardziej ruchliwe oraz najbardziej narażone na wypadki. Będą to więc np. ostre zakręty na zatłoczonych ulicach bądź najbliższe otoczenie szkół. Możesz je również zamontować na prywatnej posesji. Bezpieczeństwo jest niezmiernie ważne, dlatego nie zapominaj o tym, by brać pod uwagę każdy możliwy środek, aby zwiększyć jego poziom. Bariera u12a bądź inny podobny model bez wątpienia są jednym z łatwiejszych sposobów na ochronę poruszających się na chodniku pieszych.