Geometria a zbieżność kół – czym się różnią?

Wiele osób myśli, że zbieżność kół i geometria to samo. Jednak tak nie jest. Dobrze jest przed wizytą w warsztacie, wiedzieć co jest czym i jak różnią się te dwie rzeczy. W tym artykule wyjaśnimy, jakie są różnice pomiędzy geometrią kół a zbieżnością. Opiszemy także, jakie są objawy niepoprawnej geometrii i kiedy powinno się ustawiać zbieżność kół.

Zbieżność kół – co to takiego?

Zbieżność kół to tylko jeden z elementów, na który składa się ustawienie geometrii. W samochodach koła nie są w stosunku do siebie ustawione idealnie równolegle. Zależnie od napędu, a także zastosowania samochodu, koła mogą być ustawione zbieżnie, rozbieżnie albo mieć też zbieżność zerową. Sama zbieżność to po prostu kąt pomiędzy torami dwóch kół, które znajdują się na tej samej osi. Prawidłowa geometria, a także zbieżność kół są niezwykle ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Dlatego warto regularnie sprawdzać je w warsztacie.

Geometria a zbieżności kół – jaki wybrać warsztat w celu ich ustawienia?

Jeśli szukasz warsztatu, który będzie mógł sprawdzić i ewentualnie poprawić geometrię kół w Twoim pojeździe zajrzyj pod ten link: https://motointegrator.com/pl/pl/warsztaty/usluga-127-ustawienie-geometrii-i-zbieznosci-kol. Znajdziesz tam listę warsztatów, które mają w ofercie taką usługę. Będziesz mógł wybrać ten, który jest najbliżej Ciebie i jednocześnie ma dogodne godziny otwarcia. Niektóre warsztaty udostępniają także swoje cenniki i dają możliwość umówienia się online na wizytę. Wystarczy, że wypełnisz odpowiedni formularz, jak warsztat ją otrzyma, to zadzwoni do Ciebie i ustali szczegóły wizyty.

Geometria a zbieżności kół i jak je sprawdzić?

Trudno określić zbieżność kół samemu, najlepiej to zrobić w warsztacie. Doświadczony fachowiec może umieć ocenić zbieżność, jak tylko zobaczy samochód. Choć zdecydowanie lepiej jest ją weryfikować specjalistycznym sprzętem, w który będzie wyposażony każdy warsztat. Wykorzystanie takiego sprzętu jest ważne, dlatego że nawet niewielka różnica w ustawieniu zbieżności, może mocno wpływać na to, jak prowadzi się samochód.

Podobnie jak w przypadku zbieżności, sprawdzenie geometrii najlepiej zostawić mechanikom. Jednak jeśli masz wątpliwości czy geometria w Twoim samochodzie jest ustawiona prawidłowa, możesz przeprowadzić test. Znajdź bezpieczny i prosty kawałek drogi. W czasie jazdy takim odcinkiem ustaw kierownice prosto i puść ją. Jeśli samochód jedzie prosto, to znaczy, że geometria jest ustawiona prawidłowa.

Objawy złej geometrii kół

To, że z geometrią kół jest coś nie tak, możesz to odczuć podczas jazdy. Jest szereg wskaźników, które mogą o tym świadczyć:

  • opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą;
  • nierównomierne zużycie bieżnika opon;
  • większy niż zazwyczaj opór podczas ruchów kierownicą;
  • większe zużycie paliwa;
  • opona nie styka się z podłożem, kiedy samochód stoi na równej powierzchni;
  • kiedy jedziesz prosto, kierownica nie jest równo ustawiona;
  • różnego rodzaju dźwięki dochodzące spod kół i podwozia;

Jeśli doświadczasz w samochodzie jednego z powyższych, to właśnie może oznaczać, że z geometrią kół jest coś nie tak. Choć oczywiście może okazać się, że źle działa jakiś inny podzespół lub system w samochodzie. Niezależnie od tego, powinieneś udać się do warsztatu. Usterka, która powoduje te objawy, może wpływać nie tylko na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Na naszej platformie Motointegrator.com szybko i łatwo znajdziesz warsztat w Twojej okolicy.