W procesie likwidacji szkód komunikacyjnych z OC sprawcy wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje szkód: całkowite i częściowe. Rozróżnienie to ma kluczowe znaczenie dla praw i obowiązków poszkodowanych, a także dla sposobu i wysokości odszkodowania, jakie mogą otrzymać.
Szkoda całkowita z OC sprawcy – co powinien wiedzieć poszkodowany?
Czym jest szkoda całkowita?
Szkoda całkowita występuje wtedy, gdy koszt naprawy uszkodzonego pojazdu przekracza jego wartość przed wypadkiem lub osiąga wartość zbliżoną do tej wartości. Ubezpieczyciel w takim przypadku najczęściej decyduje, że naprawa ekonomicznie nie ma sensu i zamiast tego wypłaca odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu sprzed wypadku, ale oczywiście pomniejszonej o wartość pozostałości, czyli tzw. wraku.
O szkodzie całkowitej możemy także mówić, jeśli naprawa samochodu nie jest możliwa ze względów technologicznych. Czyli zakres i rodzaj uszkodzeń jest tak ogromny, że naprawa nie jest możliwa do zrealizowania.
Jaka jest różnica między szkodą całkowitą a częściową?
Główna różnica między szkodą całkowitą a częściową polega na skali uszkodzeń i ekonomicznej opłacalności naprawy. W przypadku szkody częściowej, koszt naprawy pojazdu jest niższy niż jego wartość przed uszkodzeniem, co sprawia, że naprawa jest uzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia.
W takim przypadku towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do pokrycia kosztów naprawy samochodu (minus ewentualną kwotę udziału własnego – w sytuacji likwidacji szkody z polisy autocasco).
Natomiast tak jak już zostało wcześniej wyjaśnione szkoda całkowita, jest orzekana w sytuacji, gdy naprawa auta nie jest uzasadniona ekonomicznie bądź nie jest możliwa do zrealizowania. Więcej na ten temat można się dowiedzieć tutaj: https://totwojakasa.pl/szkoda-calkowita-co-to-jest-i-kiedy-wystepuje/
Nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela? Masz prawo do złożenia odwołania
Osoba poszkodowana ma prawo odwołać się od decyzji ubezpieczyciela jeżeli nie zgadza się z ustaloną wartością pojazdu przed lub po szkodzie, wysokością przyznanego odszkodowania lub generalne kwestionuje klasyfikację szkody jako całkowitej.
W takich przypadkach ważne jest, aby odwołanie było poparte odpowiednimi argumentami i dowodami, takimi jak wycena naprawy pojazdu czy opinia niezależnego rzeczoznawcy samochodowego.
Co warto wiedzieć o odwołaniu od decyzji ubezpieczyciela?
- Dokumentacja
Zgromadzenie kompleksowej dokumentacji jest kluczowe. Należy zebrać wszelkie faktury, wyceny, zdjęcia uszkodzeń oraz inne dokumenty, które mogą wspierać roszczenie.
2. Terminy
Odwołanie należy złożyć w określonym terminie, zazwyczaj wynoszącym 3 lata od otrzymania decyzji ubezpieczyciela. Nie warto jednak z tym zwlekać i złożyć reklamację jak najszybciej.
3. Forma odwołania
Odwołanie powinno być złożone na piśmie i zawierać konkretne powody niezgody, a także proponowane rozwiązanie.
Alternatywa dla samodzielnej walki z ubezpieczycielem
Dla poszkodowanych, którzy nie chcą samodzielnie prowadzić skomplikowanego procesu odwoławczego, alternatywą może być skorzystanie z oferty firmy odszkodowawczej, która proponuje dopłatę do odszkodowania w ramach cesji wierzytelności.
W takim przypadku poszkodowany przekazuje swoje prawo do zaniżonej części odszkodowania firmie, która za opłatą przejmuje proces dochodzenia roszczeń i dąży do uzyskania wyższej kwoty odszkodowania. W zamian osoba poszkodowana otrzymuje od razu ustaloną kwotę dopłaty, nie czekając na rozwiązanie sprawy z ubezpieczycielem.
Podsumowując, rozróżnienie między szkodą całkowitą a częściową ma istotne konsekwencje dla wartości odszkodowania oraz opcji dostępnych dla poszkodowanego. Warto być świadomym swoich praw, możliwości odwołania od decyzji ubezpieczyciela oraz alternatywnych opcji, takich jak współpraca z firmami odszkodowawczymi.
Materiał promocyjny
Zostaw komentarz