Południowa Obwodnica Warszawy – S2

Południowa Obwodnica Warszawy - S2

Południowa obwodnica Warszawy, zamiennie nazywana drogą ekspresową S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta Warszawa i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Całkowita długość obwodnicy to 34,1 km, z czego oddane do użytku jest 30,5 km i w trakcie budowy 3,6 km. Obwodnica południowa Warszawy to częściowo oddana do użytku droga ekspresowa łącząca węzły: Konotopa oraz Lubelska na autostradzie A2. Węzeł Konotopa znajduje się w miejscowości o tej samej nazwie, leżącej na zachód od Warszawy. Natomiast węzeł Lubelska, znajduje się w miejscu, gdzie S2 „wpada” w autostradę A2 i krzyżuje się z drogą ekspresową S17.

Południowa obwodnica Warszawy przebieg

Obwodnica południowa Warszawy leżąca w ciągu drogi ekspresowej S2, jest zdecydowanie jedną z najważniejszych dróg w Warszawie i okolicy. Wspólnie z drogami S8 od zachodu i północy oraz drogą S17 od wschodu, tworzy tak zwany „warszawski ring”, który rozprowadza ruch tranzytowy i szybki.

Budowa południowej obwodnicy Warszawy ma również ogromne znaczenie w skali Polski. Droga ekspresowa S2 „scala” zachód kraju, Poznań i dalej Niemcy, natomiast wschód łączy z granicą Białorusi. Z kolei na południe prowadzą drogi ekspresowe S8 w kierunku Wrocławia oraz droga S7 w stronę Krakowa. Droga ekspresowa S8 razem z S61 prowadzi na północny wschód Polski w kierunku Białegostoku, natomiast S7 na północ kraju, w kierunku Trójmiasta. Dodatkowo na południowy wschód Polski, w kierunku Lublina, wiedzie droga ekspresowa S17.

Budowa południowej obwodnicy Warszawy

Warto wiedzieć, że południowa obwodnica Warszawy do grudnia 2020 roku była gotowa praktycznie w połowie. Do użytku wcześniej oddany był odcinek o długości około 15 kilometrów pomiędzy: węzłem Konotopa na wschodzie oraz węzłem Puławska.

Ostatnio trwały prace na ostatnim około 18,5 km odcinku południowej obwodnicy Warszawy,  pomiędzy węzłami: Puławska oraz Lubelska. Co więcej od 22 grudnia 2020 roku kierowcy mogą korzystać z drogi S2 na fragmencie między węzłami: Warszawa Wilanów oraz Lubelska. W ramach Południowej Obwodnicy Warszawy powstał również nowy most na Wiśle. Łącznie z oddaniem do użytkowania drogi ekspresowej S2, udostępniono również kolejne relacje na węźle Lubelska, który stanowi połączenie autostrady A2 i dróg ekspresowych S2 oraz S17. Dodatkowo oddane do użytku odcinki drogi przyspieszają przemieszczanie się między Wilanowem oraz Wawrem, a także pomiędzy Warszawą a Siedlcami i Lublinem. W trakcie budowy obwodnicy Warszawy S2 został ponad 3 km odcinek, wraz z tunelem na Ursynowie. Początkowy termin budowy tunelu, wraz z całkowitym oddaniem S2 do użytku wskazywał na I połowę 2021 roku. Jednak prace wciąż trwają.

Co ciekawe, tunel na Ursynowie o długości około 2,3 km, poprowadzony pod pierwszą linią metra – M1, będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w całym kraju.

Kiedy otwarcie Południowej Obwodnicy Warszawy?

Mając na uwadze stopień zaawansowania prac na S2, zakończenia budowy spodziewać się można w czerwcu 2021 roku. Warto mieć jednak na uwadze, że trzeba doliczyć dodatkowy czas na wykonanie obowiązkowych kontroli oraz uzyskanie pozwoleń na użytkowanie tunelu na Ursynowie. Dlatego też, oddanie tunelu do użytku może nastąpić dopiero późną jesienią lub zimą.

Południowa obwodnica Warszawy koszt budowy

W ramach budowy południowej obwodnicy Warszawy – POW, na odcinku między węzłem Puławska oraz Lubelska, powstała droga S2 o długości 18,5 km. Na tym odcinku wybudowano: 2 jezdnie po 3 pasy ruchu, most na Wiśle- 4 pasy ruchu w każdym kierunku, tunel pod Ursynowem -w trakcie budowy, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach inwestycji budowy południowej obwodnicy Warszawy, powstały następujące węzły drogowe:

  • Ursynów Zachód, ułatwiający zjazd w ulicę Gandhi,
  • Ursynów Wschód, jako połączenie z ulicą Płaskowicką,
  • Przyczółkowa na Wilanowie, zjazd na drogę wojewódzką nr 724, prowadzącą na południe do Góry Kalwarii,
  • Wał Miedzeszyński, po wschodniej stronie Wisły, to połączenie z drogą wojewódzką 801 prowadzącą do Dęblina,
  • Patriotów, połączenie z ulicą Patriotów,
  • Węzeł Lubelska realizowany jest w ramach projektu budowy drogi ekspresowej nr S17,
  • Czerniakowska-bis, to węzeł rezerwowy pod przyszłą inwestycję.

Łączny koszt budowy 3 odcinków S2, będący fragmentem obwodnicy południowej Warszawy od węzła Puławska do Lubelska wynosi około 4,6 mld złotych, z czego 1,7 mld złotych to wartość dofinansowania ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fotografie: GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *