Obwodnica Bydgoszczy s5

Obwodnica Bydgoszczy s5

Obwodnica Bydgoszczy pozwala ominąć Bydgoszcz, a co za tym idzie przyspiesza ruch komunikacyjny w kierunku północ-południe. Co więcej, jest to część drogi ekspresowej S5, między miastami: Poznań oraz Grudziądz. Obwodnica omija miasto Bydgoszcz od zachodu, północy oraz południa, tworząc przy tym łącznie ponad 36-kilometrową drogę okrążającą to miasto. Bydgoszcz to ósme pod względem wielkości miasto w Polsce. Inwestycje w budowanie sieci dróg krajowych, w tym obwodnicy jeszcze bardziej wpłynie na miasto, rozwijając jego infrastrukturę logistyczną. Droga ekspresowa S5 oraz obwodnica zbliżyła Bydgoszcz do autostrady A2, a w stronę Wielkopolski oraz do autostrady A1 w kierunku Gdańska.

Z zachodniej obwodnicy Bydgoszczy, kierowcy mogą korzystać od 31 grudnia 2020 roku. Powstała ona w ciągu drogi ekspresowej S5. Udostępniony do ruchu został odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej, o długości 13,5 kilometrów, pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec oraz Bydgoszcz Błonie, wraz z 2 węzłami Bydgoszcz Zachód i Bydgoszcz Miedzyń. Dzięki temu obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, szczególnie na trasie Gdańsk – Poznań. Wraz z otwarciem obwodnicy, przekwalifikowano niektóre odcinki dróg, przykładowo niektóre z dróg straciły znaczenie drogi krajowej.

Co więcej, od 31 grudnia 2020 roku, kierowcy mogą korzystać łącznie z ponad 36 km obwodnicy Bydgoszczy. Obwodnica zaczyna się od węzła Bydgoszcz Północ, poprzez węzły Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec, Bydgoszcz Zachód, Bydgoszcz Miedzyń oraz Bydgoszcz Błonie, a kończąc na węźle Bydgoszcz Południe.

Budowa obwodnicy Bydgoszczy

Łączna wartość budowy drogi ekspresowej S5 na 4 odcinkach: z Nowych Marz do węzła Bydgoszcz Błonie wyniosła ponad 2 mld złotych. Natomiast wartość inwestycji dla odcinka obwodnicy Bydgoszczy między węzłami: Bydgoszcz Opławiec oraz Bydgoszcz Błonie wyniosła ponad 328 mln złotych. Z kolei dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło nieco ponad 1 mld złotych.

Na trasie obwodnicy Bydgoszczy powstały obiekty inżynierskie, w tym 3 przejścia dla zwierząt oraz 2 węzły drogowe: Bydgoszcz Zachód w Pawłówku i Bydgoszcz Miedzyń w Lisim Ogonie. Dodatkowo wykonano też przebudowę istniejącej dotychczas sieci dróg oraz budowę chodników, oświetlenia drogowego i ścieżek rowerowych. Postawiono również ekrany akustyczne. Co ciekawe, według prognoz nowo powstałą obwodnicą Bydgoszczy może podróżować w najbliższych latach, ponad 20 tysięcy pojazdów na dobę.

Droga ekspresowa S5

Droga ekspresowa S5 docelowo ma osiągnąć długość ponad 450 km i ma być jedną z najważniejszych dróg ekspresowego ruchu w Polsce. Obecnie S5 łączy autostradową obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ, z autostradą A2 na obwodnicy Poznania. Docelowo S5 ma połączyć się z autostradą A1, na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza oraz dalej ma połączyć się z drogą ekspresową S7 w województwie warmińsko-mazurskim, na obwodnicy Ostródy. Droga ekspresowa S5 gwarantuje sprawną komunikację w zachodniej oraz centralnej Polsce. Dodatkowo lokalnie pełni również funkcje obwodnic: Trzebnicy, Rawicza, Żmigrodu, Śmigla, Leszna, Kościana, Stęszewa, Poznania, Żnina, Gniezna, Szubina, Świecia, Bydgoszczy oraz Ostródy.

Odcinki drogi ekspresowej S5 w budowie

Trasa ekspresowa S5, która budowana jest w województwie kujawsko-pomorskim, ma finalnie spinać cztery wielkie aglomeracje. Są to: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk. Obecnie trwa budowa trzech pozostałych odcinków trasy ekspresowej S5. Warto wiedzieć, że odcinek S5 na trasie Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ, o długości około 10 km powstaje zgodnie z planem, natomiast termin jego zakończenia zaplanowano na czwarty kwartał 2021 roku.  Co więcej, odcinki na trasie: Nowe Marzy – Świecie Południe i Świecie Południe – Bydgoszcz Północ, przeszły ostatnio kilka zmian w organizacji ruchu, miało to związek z postępami prac przy budowie S5. Całkowita długość obydwóch odcinków na trasie Nowe Marzy – Bydgoszcz Północ, to ponad 45 kilometrów, natomiast ich zakończenie zaplanowane jest na trzeci kwartał 2022 roku. 

Fotografie: GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *