Obwodnica Trójmiasta, zamiennie nazywana jest również Obwodnicą trójmiejską oraz Trasą obwodową Trójmiasta. Długość trójmiejskiej obwodnicy wynosi 38,6 kilometrów i prowadzi ona z północy na południe – od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. Zachodnia obwodnica Trójmiasta powstała w latach 70 ubiegłego wieku i obecnie jest częścią drogi ekspresowej S6, która jest w budowie i finalnie ma połączyć aglomerację szczecińską, Pomorze oraz Trójmiasto. Dodatkowo w przyszłości odcinek obwodnicy Trójmiasta, od ulicy Morskiej w Gdyni, do węzła Gdańsk Południe zostanie włączony do drogi ekspresowej S7.
Obwodnica trójmiejska obok stołecznego mostu generała Stefana Grota-Roweckiego, jest trasą o największym natężeniu ruchu w całej Polsce. Trasę tę pokonuje dzienne średnio ponad 80 tysięcy pojazdów.
Według opinii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w związku z natężeniem ruchu na obwodnicy, na granicy przepustowości na wysokości węzła Gdańsk Osowa, trójmiejska obwodnica powinna zostać rozbudowana do 3 pasów. Dodatkowo rosnące natężenie ruchu powoduje, że ponad 70 % kierowców nie zachowuje odpowiedniej odległości. Koszt rozbudowy obwodnicy wraz z nowymi węzłami to około pół miliarda złotych.
Obwodnica Trójmiasta historia budowy
Budowa obwodnicy Trójmiasta rozpoczęła się w latach 70. ubiegłego wieku, natomiast jej pierwszy odcinek – Jezdnia wschodnia Gdynia – Pruszcz Gdański, został oddany do użytku pod koniec 1977 roku. Najmłodszymi etapami budowy obwodnicy były: jezdnia zachodnia Juszkowo – Rusocin oraz wybudowany w 2008 roku- węzeł Gdynia Port.
Do czasu reformy sieci dróg w Polsce w 1985 roku arteria ta nie posiadała swojego numeru. W latach 1985–2000 funkcjonowała jako droga krajowa nr 6 i dopiero w 2000 roku otrzymała oznaczenie S6. Co ważne, w 2002 roku przeprowadzono gruntowny remont stanu drogi. Trójmiejska obwodnica jest drogą o statusie drogi ekspresowej. Trasa obwodnicy trójmiejskiej przebiega przez teren Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego i posiada tylko 1 przejście dla zwierząt leśnych, wybudowane podczas modernizacji obwodnicy w 2002 roku.
W 2007 roku radni miasta Gdańsk zdecydowali o nadaniu nazwy, gdańskiemu odcinkowi Obwodnicy Trójmiasta- odcinek ten nazwali aleją Kazimierza Jagiellończyka.
Trójmiejska obwodnica rozbudowy
W 2008 roku oddano do użytku odgałęzienie obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni, które jest zwieńczeniem Trasy imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego. Ma ono na celu łączyć trójmiejską obwodnicę z gdyńskim portem kontenerowym oraz promowym.
Finalnie, północny koniec obwodnicy trójmiejskiej ma się połączyć z projektowaną obwodnicą północną aglomeracji trójmiejskiej – OPAT. Co więcej, na odcinku od węzła z obwodnicą południową Trójmiasta do Trasy imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego, ma ona posiadać po 3 pasy ruchu w każdym z kierunków.
Dodatkowo w celu zwiększenia przepustowości na węźle Karczemki, które jest skrzyżowaniem z gdańską trasą W-Z, na przełomie 2011 oraz 2012 roku wykonano jego rozbudowę poprzez wybudowanie drugiego wiaduktu oraz zbudowanie bezkolizyjnych zjazdów z 2 pasa obwodnicy. W podobnym czasie rozbudowano na obwodnicy węzeł w Straszynie, dodając do niego nowo wybudowaną południową obwodnicę Gdańska.
Warto wiedzieć, że w 2010 roku rozpoczęły się konsultacje społeczne, dotyczące budowy tak zwanej obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta, którą to w przyszłości ma przebiegać trasa drogi ekspresowej S6. Trasa ta ma prowadzić od węzła w Borkowie, przez Lublewo, Żukowo, aż do Chwaszczyna.
Droga ekspresowa S6
Droga ekspresowa S6 to droga w północnej Polsce, biegnąca praktycznie równolegle wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego. Trasa ma długość ponad 360 km, łączy takie miasta jak: Szczecin i Gdańsk poprzez Police, Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Sławno, Słupsk, Lębork, Małe Trójmiasto Kaszubskie i Rusocin koło Gdańska. Co więcej, w okolicach miejscowości Rusocin, na końcowym odcinku obwodnicy Trójmiasta, wybudowano węzeł drogowy, który jest początkiem autostrady A1, natomiast obwodnica trójmiejska jest jej przedłużeniem.
Fotografie: GDDKiA
Zostaw komentarz