obwodnica wąchocka

Obwodnica Wąchocka

Obwodnica Wąchocka powstaje w ramach przyjętego w kwietniu 2021 roku programu 100 obwodnic w latach 2020-2030. To jedna z wielu rozpoczętych inwestycji, które zmierzają do eliminacji ruchu tranzytowego na terenie wielu kluczowych, polskich miast. Kto zajmie się budową, ile potrwa i jak wygląda trasa obwodnicy Wąchocka?

Obwodnica Wąchocka powstaje w ramach przyjętego w kwietniu 2021 roku programu 100 obwodnic w latach 2020-2030. To jedna z wielu rozpoczętych inwestycji, które zmierzają do eliminacji ruchu tranzytowego na terenie wielu kluczowych, polskich miast. Kto zajmie się budową, ile potrwa i jak wygląda trasa obwodnicy Wąchocka?

To nie pierwsza próba stworzenia obwodnicy

Obecnie prowadzona budowa obwodnicy Wąchocka miała szansę zakończyć się niemalże dekadę wcześniej. Choć powstawały realne plany jej stworzenia, ostatecznie nie doszło do ukończenia projektu w ramach wcześniejszych inwestycji.

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013

Po raz pierwszy plany obwodnicy Wąchocka pojawiły się w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 i stanowił jeden z głównych elementów całego programu. Niestety, inwestycja została przesunięta w czasie w wyniku wycofania się z budowy autostrady A2 chińskiego realizatora.

Konieczność podpisania umów z nowymi podwykonawcami oznaczała, że kielecki oddział GDDKiA był zmuszony na nowo przeprowadzić przetargi i przekazać realizację autostrady nowym firmom. Jak się okazało, kwoty jakich oczekiwały nowe przedsiębiorstwa zdecydowanie przewyższały oczekiwania finansowe chińskiej firmy Covec, a co za tym idzie – pomimo powstania dokładnego planu obwodnicy Wąchocka, a także przeprowadzenia części prac zmierzających do jej realizacji – konieczne było przesunięcie projektu w czasie w związku z dużymi obciążeniami finansowymi.

Dalsze przesunięcie realizacji projektu

W 2014 roku powstał Kontrakt Terytorialny dla Województwa Świętokrzyskiego, w którym obwodnica Wąchocka była zadaniem warunkowym. Pomimo licznych prób zainteresowania kwestią odpowiednich organów, ostatecznie realizacja obwodnicy rozpoczęła się dopiero w ramach Programu 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Kto przeprowadzi budowę?

Przetarg na obwodnicę Wąchocka wygrała firma Strabag, która rozpoczęła już realizację projektu. Zgodnie z warunkami umowy, przedsiębiorstwo ma 43 miesiące na realizację inwestycji, z wyłączeniem okresów pomiędzy 16 grudnia a 15 marca każdego roku.

Trasa obwodnicy Wąchocka

Obwodnica będzie omijać Wąchock po stronie południowej i Parszów – od północy. Trasa ma liczyć około 11,7 km i będzie przebiegać od Skarżyska-Kamiennej do Starachowic.

W ramach projektu powstanie dwupasmowa jezdnia, na której znajdą się cztery skrzyżowania, a także jedenaście obiektów inżynierskich, takich jak mosty czy podziemne przejścia dla pieszych.

Podstawowe cele stworzenia obwodnicy

Podobnie jak w przypadku innych inwestycji przeprowadzanych w ramach Programu 100 obwodnic na lata 2020-2030, głównym celem tworzenia obwodnicy Wąchocka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto. Wpłynie to korzystnie na jakość powietrza, a także bezpieczeństwo jego mieszkańców. Dodatkowo, zmniejszony ruch w mieście może oznaczać mniej korków, a tym samym może nakłonić mieszkańców miasta do korzystania z komunikacji publicznej – gdyż w przypadku znacznego zmniejszenia ruchu, transport zbiorowy ma szansę dojeżdżać do celu zdecydowanie szybciej i taniej niż prywatny samochód.

Niewątpliwą zaletą tej inwestycji z punktu widzenia mieszkańców miasta jest również zdecydowane ograniczenie ilości szkodliwych spalin w mieście, ale również poza nim. Płynny ruch, jaki będzie odbywał się na obwodnicy, oznacza zdecydowanie mniej intensywną pracę silnika, a co za tym idzie – mniejsze spalanie.

Jednak obwodnica Wąchocka to nie tylko wyprowadzenie ruchu poza miasto. Dodatkowo, czas jaki trzeba przeznaczyć na podróż DK nr 42 także ulegnie skróceniu. Jest to niezwykle istotny ciąg komunikacyjny z punktu widzenia okolicznego ruchu turystycznego, ale również przemysłowego. Wspomniana droga nr 42 stanowi bowiem istotne połączenie pomiędzy węzłem drogi ekspresowej S7 ze starachowicką strefą przemysłową oraz DK nr 9, prowadzącą w stronę Ostrowca Świętokrzyskiego, województwa podkarpackiego i Opatowa.

Fotografia: polskawschodnia.gov.pl